En svensk ska få Sverige att förstå att Finlands sak är vår. När automationsjätten ARNON satte bo i Sverige värvades Jörgen Hedström till tjänsten som försäljningsdirektör och han vet att närvaro är ett måste för att nå framgång.
– ARNON är inte på besök i Sverige, vi är här för att bli ledande, säger Jörgen Hedström.

Jörgen Hedström har ett gediget förflutet inom försäljning, export & Internationalisering. Han har i varierande roller verkat på marknader över hela världen. Både möjliga och snudd på omöjliga.
– Jag tror att det ligger i min natur att inte backa för en utmaning. För inte så länge sedan och i ett helt annat sammanhang byggde jag upp en försäljningsfilial i Erbil som ligger i den kurdiska delen av Irak. Man kan säga att det var en utmaning, säger Jörgen Hedström med ett brett leende.

Han understryker vikten av närvaro och att ”business is local”. Alltså; ett företag måste vara nära sina partners för att upprätthålla en fungerande daglig kontakt. Att det bara skiljer ett litet hav och en gränsremsa mellan Sverige och Finland spelar ingen roll. Skillnaden i affärskulturen kan ibland kännas som en ocean. Trots att vi är grannländer med väldigt mycket gemensamt.

– Jag har haft förmånen och fördelen att från och till arbetat med finländare sedan 1989. Management, organisationsuppbyggnad, skapandet av affärsrelationer och framför allt kommunikation är de största skillnaderna. De är kantiga i hörnorna, vi är runda. Vi svenskar har ofta en plattare organisation, de är mer hierarkiska och följsamma med ledaren som i mina ögon många gånger ändå är mer chef än ledare.

Hur märker man att ARNON har en finsk rot?
– Det är just det som särskiljer oss från många andra finska bolag; ARNON har en internationell prägel där det bästa från flera världar, bland annat den svenska, har förenats. Ägare och styrelse har en väldigt öppen omvärldsbild. Det som är väldigt finskt är att man verkligen kämpar, man vill göra rätt för sig och det man lovar håller man in i döden utan att ens tänka på att ge upp. Det är en ovärderlig styrka som jag beundrar.

Jörgen Hedström lyfter även fram ARNONs grundare och CEO, Harri Lamminen, som en person med vidsynt vision och fingertoppskänsla:
– Harri har kvalitéer få människor och ledare förunnat. Framförallt har han gjort skalbarheten och företagets internationalisering möjlig. Som grundare är det annars väldigt lätt att bli mätt och slå vakt om det som finns, men Harri kommer aldrig att vilja sluta utvecklas. Då är det lätt att få med sig hela laget.

ARNON grundades 1978 och är idag en av Nordens största OEM inom industriell el- och automationslösningar. Omsättningen 2019 var 540 miljoner kronor och man spår en positiv utveckling 2020 med omsättning om cirka 650 miljoner kronor. Huvudkontoret ligger i Tammerfors med filialer i Åbo, Vasa och Kauhava samt även en egen fabrik i Polen. Den finska jätten opererade redan före etableringen i Sverige genom partnerskap med bland andra ABB, Climeon, Valmet och Metso Outotec. Med en egen svensk kostym har man alltså för avsikt att växa ytterligare. ARNON ser sig definitivt som mycket mer än ett renodlat el- och automationsföretag.

– Så är det ju definitivt. Vi tar och lyxen och friheten att välja våra kunder och partners med omsorg. Därigenom skapar vi framgång och utveckling tillsammans. Det börjar alltid med kunden och slutar alltid med kunden. Kalla det gärna för en hållbar långsiktighet för det är precis vad vi eftersträvar, säger Harri Lamminen.

ARNON offentliggjorde övertagandet av B.O Park och öppnandet av den svenska filialen utanför Stockholm mitt i coronapandemins upptakt. I helsidesannonser 1 april basunerade man ut att ”Vi tror på Sverige”.

– Visst fanns det stunder då jag var tvungen att ställa mig frågan om timingen var den rätta, men jag återkom hela tiden till ett svar som jag är ännu säkrare på idag. Vi gjorde helt rätt som fullföljde planen av det enkla skälet att vi kunde och ville, säger Jörgen Hedström.

Hans primära uppgifter under 2021 är att dels göra det svenska kontoret till en eftertraktad arbetsplats, dels få ARNON AB att växa. Rejält. Omsättningen ska tredubblas och antalet anställda dubblas. På sikt är målet att bli större än vad det finska högkvarteret är idag.

– ARNON kommer att verka i väldigt många länder framöver där varje kontor arbetar efter respektive lands förutsättningar och kultur även om det alltid finns trygghet och struktur att hämta från moderbolaget. Sverige är ett av de första stegen och ett viktigt sådant. Det är här den internationella resan accelererar, avslutar Jörgen Hedström.